lauantai 15. lokakuuta 2011

Kilvoittelu

Mitähän mahtaa tarkoittaa kilvoittelu?
Aamenesta öylättiin - kirkon ja uskon sanasto eli luterilaisen kirkon ylläpitämä sanasto kertoo seuraavaa:
Kilvoittelu
Kilvoittelulla tarkoitetaan kristillisten elämänarvojen ja opetuksen toteuttamista omassa elämässä. Kilvoitteluperinne on keskeisempi ortodoksisuudessa ja katolilaisuudessa kuin luterilaisuudessa.

Joissain kristillisissä perinteissä ankaran kilvoittelun kautta voidaan ajatella päästävän lähemmäs Jumalaa. Luterilaisuudessa kuitenkin ajatellaan, että ihmiset tulevat Jumalalle kelpaaviksi ainoastaan Jumalan armon vuoksi. Kilvoittelun ydin on siten Jumalan hyvyyteen ja armoon turvautumisessa.

Ortodoksi kirkon kuvaus kilvoituksesta:
Kilvoitus

Kilvoitus on pyrkimystä kristillisten arvojen ja opetuksien noudattamiseen pyrkimistä omassa elämässään.

Sana on synonyymi sanalle askeesi, jolla tarkoitetaan ehkä hieman tarkempaa ja järjestelmällisempää kilvoittelun harjoittamista. Kilvoittelua harjoitetaan yleensä luostareissa, mutta se on mahdollista toki muuallakin.

Asketismilla tarkoitetaan yleensä ruumiillisesti ja mielellisesti kurinalaista elämää. Usein asketismi perustuu käytännöllisiin harjoituksiin (kreikaksi: askesis: harjoittaminen, harjoittelu), joilla pyritään kehittämään itsekuria, halujen ja himojen hallintaa ja hyveiden harjoittamista sekä yleensä myös mietiskelevää elämää. Sanalla viitataan usein pelkästään aineellisesti niukkaan elämäntapaan.

Asketismi on ollut kristinuskon alkuajoista alkaen osa uskonnonharjoittamista. Uuden testamentin ehkä kuuluisin askeetti on pyhä Johannes Edelläkävijä (Kastaja), joka eli erämaassa ja ei syönyt leipää eikä juonut viiniä. (Luuk.7:33)

Myös Jeesus vetäytyi eräässä vaiheessa erämaahan kilvoittelemaan, paastoamaan ja rukoilemaan ja taistelemaan kiusasuksia vastaan. (Matt. 4)

Esimerkkinä maailmassa kilvoittelemisesta voidaan ottaa Raamatusta esimerkiksi apostoli Paavali, joka eli naimattomana ja evankeliumia saarnaten ja levittäen koko myöhemmän elämänsä.

Kristillisen asketismin pääsisällöksi muodostuivat hengelliset harjoitukset, erityisesti rukoileminen ja mietiskely sekä maailmasta vetäytyminen (omaisuudesta ja arvoasemista sekä yhteiskunnallisista suhteista luopuminen), luopuminen mukavuuksista ja ylellisyydestä (kylpeminen, silkkivaatteet, korut), sekä pidättäytyminen ruuasta (paasto) ja seksuaalisuuden harjoittamisesta (selibaatti).

Erämaakilvoittelusta alkanut asketismi levisi myöhemmin myös ns. kinobioottisiin luostareihin, joihin se nykypäivänä onkin pääosin kanavoitunut. Tosin asketismia voi harjoitttaa myös kotona (ns. kotiasketismi), jolloin ihminen saattaa elää yksinäistä, eristäytynyttä elämäänsä erilaisin tavoin.
Mitä sanoo Raamattu aiheesta? KR 1933/38 löytyy yhdeksän kohtaa, joissa puhutaan kilvoittelusta:


Luuk. 13:23-24
Ja joku kysyi häneltä: "Herra, onko niitä vähän, jotka pelastuvat?

Niin hän sanoi heille: "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi.


Kol. 2:1-3
Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet, että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen, jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.
1. Tess. 2:1-4
Tiedättehän itsekin, veljet, ettei tulomme teidän tykönne ollut turha; vaan, vaikka me ennen, niinkuin tiedätte, olimme kärsineet Filippissä ja meitä siellä oli pahoin pidelty, oli meillä kuitenkin Jumalassamme rohkeutta puhua teille Jumalan evankeliumia, suuressa kilvoituksessa.

Sillä meidän kehoituspuheemme ei lähde eksymyksestä eikä epäpuhtaasta mielestä eikä ole kavaluudessa puhuttua; vaan niinkuin Jumala on katsonut meidän kelpaavan siihen, että meille uskottiin evankeliumi, niin me puhumme, emme, niinkuin tahtoisimme olla mieliksi ihmisille, vaan Jumalalle, joka koettelee meidän sydämemme.
1. Tim. 4:1-11
Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan.

Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan; sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella.

Kun tätä veljille opetat, niin olet hyvä Kristuksen Jeesuksen palvelija, joka ravitset itseäsi uskon ja sen hyvän opin sanoilla, jota olet noudattanut.

Mutta epäpyhiä ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen.

Sillä ruumiillisesta harjoituksesta on hyötyä vain vähään; mutta jumalisuudesta on hyötyä kaikkeen, koska sillä on elämän lupaus, sekä nykyisen että tulevaisen.
Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen.

Sillä siksi me vaivaa näemme ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan, joka on kaikkien ihmisten vapahtaja, varsinkin uskovien.

Tätä käske ja opeta.
1. Tim. 6:11-16
Mutta sinä, Jumalan ihminen, pakene semmoista, ja tavoita vanhurskautta, jumalisuutta, uskoa, rakkautta, kärsivällisyyttä, hiljaisuutta.

Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä.

Jumalan edessä, joka kaikki eläväksi tekee, ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka Pontius Pilatuksen edessä todisti, tunnustaen hyvän tunnustuksen, minä kehoitan sinua, että tahrattomasti ja moitteettomasti pidät käskyn meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymiseen saakka, jonka aikanansa on antava meidän nähdä se autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas ja herrain Herra, jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä-hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.
2. Tim. 4:1-8
Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta: saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.

Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.

Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ, toimita virkasi täydellisesti.

Sillä minut jo uhrataan, ja minun lähtöni aika on jo tullut.

Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt.

Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka hänen ilmestymistään rakastavat.

Hepr. 10:32-39
Mutta muistakaa entisiä päiviä, jolloin te, valistetuiksi tultuanne, kestitte monet kärsimysten kilvoitukset, kun te toisaalta olitte häväistysten ja ahdistusten alaisina, kaikkien katseltavina, toisaalta taas tulitte niiden osaveljiksi, joiden kävi samalla tavalla.

Sillä vankien kanssa te olette kärsineet ja ilolla pitäneet hyvänänne omaisuutenne ryöstön, tietäen, että teillä on parempi tavara, joka pysyy.

Älkää siis heittäkö pois uskallustanne, jonka palkka on suuri.

Sillä te tarvitsette kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen, mikä luvattu on.

Sillä "vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele; mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen".

Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi.
Hepr. 12:1-6
Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa, silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle.

Ajatelkaa häntä, joka syntisiltä on saanut kärsiä sellaista vastustusta itseänsä kohtaan, ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne.

Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan, ja te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: "Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee; sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa".
Juud. 1:3-4
Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu.

Sillä teidän keskuuteenne on pujahtanut eräitä ihmisiä, joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu tulevan tähän tuomioon, jumalattomia, jotka kääntävät meidän Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät meidän ainoan valtiaamme ja Herramme, Jeesuksen Kristuksen.

Noista suomenkielisistä kohdista löytyy kilvoitus-sanalle ainakin neljänlaista merkitystä:

-kärsimys, jonka kohtaamme uskovina
-työ evankeliumin levittämiseksi
-Jeesuksen oma sana: kilvoittelu ahtaan portin löytymiseksi
-ja se että eletään jumalisesti tavoitellen vanhurskautta, jumalisuutta, uskoa, rakkautta, kärsivällisyyttä, hiljaisuutta.


"kilvoitus" sana on silleen vanhaa kieltä ja on pikkusen hankalasti ymmärrettävä.

-92 käännöksessä sitä on käytetty parissa kohdassa ja useat noista -33 käännöksen kohdista on korvattu jollain kilpailemiseen liittyvällä termillä.

Vertailua alkukieleen
Luukkaan kohdassa alkuteksti käyttää sanaa

agonizomai


jolla on aika laaja merkityskenttä:

struggle, literally (to compete for a prize), figuratively (to contend with an adversary), or generally (to endeavor to accomplish something): - fight, labor fervently, strive.

kilpailla ja tehdä kovaa duunia
kokoontua johonkin paikkaan kilpailemaan

Sanan juuri on

agon,

jonka merkitys on:

properly a place of assembly (as if led), that is, (by implication) a contest (held there); figuratively an effort or anxiety: - conflict, contention, fight, race.


Siinä on kilpailun, ravien, urheilullisen tappelun ilmapiiri.
Kolossalaisille Paavali käyttää sanaa

agon

"what great conflict I have for you"
King James

"kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne"
KR 1933/38

1 Tess, Paavalin ensimmäinen kirje, käyttää sanaa

agon

"speak unto you the gospel of God with much contention"

King James

"puhua teille Jumalan evankeliumia, suuressa kilvoituksessa."

KR 1933/38

1 Tim 4

"For therefore we both labour and suffer reproach"
King James

"Sillä siksi me vaivaa näemme ja kilvoittelemme"
KR 1933/38

kopiaō
vaivaa näemme

to feel fatigue; by implication to work hard: - (bestow) labour, toil, be wearied.

oneidezō

to defame, that is, rail at, chide, taunt: - cast in teeth, (suffer) reproach, revile, upbraid.

-33 käännös ei ole osuva
1992 käyttää -33 käännöksen sanamuotoa

Biblia kääntää alkutekstin mukaan:

"Sillä sitä vasten me työtäkin teemme ja meitä pilkataan, että me elävän Jumalan päälle toivoneet olemme, joka kaikkein ihmisten vapahtaja on, erinomattain uskovaisten."
1 Tim 1:12 on niin ihana kohta.

Siinä käytetään sanaa

agonizomai

Sama sana kuin Luukkaalla

agonizou ton kalon agona

kilvoittele hyvä kilvoitus


Se on ihan avain kohta

"kilvoittele hyvä uskon kilvoitus!"
"tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu!"

2 Tim 4:7

Aivan sama ilmaisu

"olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut"

agon agonizomai

Hepr 11

"But call to remembrance the former days, in which, after ye were illuminated, ye endured a great fight of afflictions;"
King James

"Mutta muistakaa entisiä päiviä, jolloin te, valistetuiksi tultuanne, kestitte monet kärsimysten kilvoitukset,"
KR 1933/38

en ais fotistentes pollen athlesin upemeinate patematon

athlesis

a struggle (figuratively): - fight.

pathēma

something undergone, that is, hardship or pain; subjectively an emotion or influence: - affection, affliction, motion, suffering.


kärsimyksen taistelu... atleetti!

kun teidät oli valaistu!

phōtizō


Hmmm. Valaistuneita...

"ye were illuminated"

"ye endured a great fight of afflictions;"


Tässä on taas toinen merkitys ... toi "kilvoitus" sana peittää nää vivahteet alleen

Tässä Heprealaiskirjeen kohdassa voisi ajatella viitattavan vainoihin?

"... kun te toisaalta olitte häväistysten ja ahdistusten alaisina, kaikkien katseltavina, toisaalta taas tulitte niiden osaveljiksi, joiden kävi samalla tavalla."

Hepr 12

"and let us run with patience the race that is set before us"
King James

"juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa"
KR 1933/38

agona

ton prokeimenon emin agona

edessämme oleva kilvoitus

agona sanan kirjaimellinen merkitys on race, mutta siinä voi olla merkitys struggle, kilvoitus...

"Juoskaamme sinnikkäästi loppuun se kilpailu, joka on edessämme"
KR 1992

Tämä on varsin ymmärrettävä käännös.

Juudan kirjeessä

"that ye should earnestly contend for the faith which was once delivered unto the saints."
King James

"kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu"
KR 1933/38


parakalon epagonizesthai te apaxk paradoteise tois hagiois pistei

ep-agonizesthai

agon -pohjainen
Yhdeksän kohtaa, joista monessa agon pohjainen ilmaus
Sana "kilvoitus" on nykysuomessa varsin hämärä ilmaisu, joka on kääntynyt uskonnolliseksi termiksi, jonka merkitys ei enää meinaa aueta.


Raamattu käyttää sanaa "kilvoittelu" merkityksessä kilpailu, kamppailu kilpailussa, ja sen tyyppisessä ilmaisussa.

Helposti jää ymmärtämättä Raamatun teksti noilta kohdin.

Ja sanan sisältö jää hurskaan puheen tasolle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti